donderdag 18 oktober 2012

Basiscursus ASS, deel 2

Gisteren ging ik naar het tweede deel van de basiscursus ASS, ook deze keer weer heel interessant. Ik leerde toch wel enkel dingen bij deze keer over ASS wat altijd leuk is natuurlijk. Hoe meer ik er over weet, des te beter kan ik mijn kleine superman helpen natuurlijk.

Het ging deze keer ook vaak over kiezen. Zo kan een persoon met ASS vaak moeilijk kiezen. Geef ze een keuze uit twee dingen en geen probleem maar de vraag 'Hoe was het op school?' Tsjah... 1001 antwoorden op die vraag dus zeer moeilijk om te verwachten dat je kind dan gaat antwoorden hé.

Er was ook een leuke oefening... deel een vierkant in 4 gelijke delen en dat op zoveel mogelijk manieren.
Geweldig grappig en moet je maar is proberen :D Je zal vast wel op 4 manieren komen, sommigen misschien 6 maar er zijn dus ontzettend veel meer manieren. Zo begon ikzelf op een gegeven moment mijn vierkant in 4 delen te verdelen met een horizontale en verticale lijn en daarna elk vierkant opnieuw en opnieuw en opnieuw. Mijn tante die naast mij zat zij direct dat dat niet mocht en dat meer dan 4 gelijke delen waren, wat de meeste van jullie ook wel zullen denken maar nee hoor ;) Als je elk vierkant op je blad telkens door 4 deelt en dan telkens van die 4 vakjes 1 paars, 1 geel, 1 groen en 1 rood kleurt en telkens alle vierkantjes van dezelfde kleur optelt kom je op hetzelfde aantal en uit EN dus 4 GELIJKE delen :D

Een leuke was ook toen er iemand (zonder ASS) aan iemand (met ASS) vroeg:
NT'er: 'Zijn wij voor jullie ook zo moeilijk te begrijpen als jullie voor ons?'
Persoon met ASS: 'Ja hoor.'
NT'er: 'En is dat voor jullie EVEN moeilijk als voor ons?'
Persoon met ASS: 'Ja, nog moeilijker zelfs, wij hebben zijn tenminste nog een beetje logisch!'

Iedereen schiet in de lach maar eigenlijk had die persoon wel gelijk. Mensen met ASS leven volgens structuur en hebben voor veel dingen dat ze doen een reden. Mensen zonder ASS niet. Als je aan iemand zonder ASS vraagt 'Waarom doe je dat?' dan krijg je vaak het antwoord 'Omdat ik dat zo aanvoel dat ik dat zo moet doen.' ONLOGISCH dus!!! ;)

Veel meer wil ik over dit deel niet kwijt deze keer, toch wil ik nog even graag benadrukken dat ELKE persoon met ASS verschillend is en er dus geen twee dezelfde zijn. Wat ik dus telkens schrijf zijn dingen die vaak voorkomen bij personen met ASS, maar dus zeker niet altijd!

Volgende keer inleefmoment... ben razend benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten