donderdag 4 oktober 2012

Basiscursus ASS deel 1

Gisteren ging ik naar het eerste deel (van zes) van de basiscursus ASS die door het VVA (Vlaamse Vereniging Autisme) wordt georganiseerd. Ik volg deze cursus samen met mijn tante die er veel interesse in heeft en op deze manier graag mijn kleine superman (en ook anderen) wil beter leren begrijpen. Heel mooi, een schat is het!

Mijn verwachtingen van deze cursus? Ervaringen uitwisselen, luisteren, gehoord worden en bijleren. Ik wist dat het geen professionele cursus ging zijn, maar een cursus die gegeven wordt door een dame die praat vanuit haar eigen ervaringen met autisme, in dit geval haar kind(eren). Deze dame wordt bijgestaan door een andere dame met autisme die dan praat over haar ervaring met autisme bij zichzelf.

Gisteren 20 uur in Antwerpen was de afspraak. Mooi stipt op tijd arriveerden we in het zaaltje. Er zaten al enkele mensen maar we waren nog niet voltallig, nog even wachten dus. Als we om 20:15 uur voltallig zijn gaan we van start met de cursus. Het start met het overlopen van wat we mogen verwachten en een voorstellingsronde. Verbazingwekkend hoeveel verschillende personen er zijn. Gaande van ouders, plusouders (veel mooier woord dan stiefouders), leerkrachten en mensen met autisme. Toch hadden we allemaal 1 ding gemeen, autisme. Allemaal willen we er meer over weten, gehoord worden en luisteren.

Na de voorstellingsronde krijgen we eigenlijk de uitleg over autisme. Wat houdt autisme in? De binnen- en buitenkant, over de zintuigen, ... Meer hebben we eigenlijk niet gedaan in die 2.5 uur cursus en toch was het heel verrijkend. Ik leerde nog niet echt iets bij over autisme op zich, wat er werd gezegd kende ik al. Nu spreek is dus enkel over de 'theorie' die we kregen. Ik leerde wel veel bij van de anderen en dan vooral van de mensen die zelf autisme hebben. Ik kijk uit naar deel 2 binnen 2 weken.

Het mooiste vond ik de afsluiter van de persoon met ASS die mee de cursus gaf. Ze zei woorden met kracht en overtuiging die ik zeker ga onthouden en met deze woorden sluit ik ook dit stukje af:
"Zo zie je maar dat jullie kinderen met autisme later ook gelukkige volwassenen kunnen worden."

3 opmerkingen:

  1. Inderdaad heel mooie afsluiter en helemaal waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! En ik heb tijdens die cursus eerlijk gezegd ook niet veel bijgeleerd qua theorie (omdat ik gewoon al heel veel wist door te lezen), maar heb wel veel gehad aan de ervaringen van anderen! En gewoon je verhaal eens kunnen doen is ook al veel waard natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u! Ja ik wist ook wel op voorhand dat ik qua theorie niet echt veel ging bijleren (ik lees me te pletter en wissel zo ook al veel ervaringen uit met anderen) maar ik wist op voorhand ook dat dit geen theoretische cursus ging worden en maar goed ook (in mijn geval) :)

      Verwijderen