Sinds kort is er een dagschema op school. Na de zoveelste keer met
een overspannen zoon te hebben gezeten op school werd ik toch wel even
kwaad. Want op school deed hij het immers goed. Toen zei ik dat er een
dagschema MOEST komen om het draaglijker te maken voor onze superman. Na
een overleg met de GON juf kreeg ik de toestemming om helemaal zelf een
dagschema te maken voor onze superman. Niet té gedetailleerd maar wel
duidelijk genoeg voor onze superman. Zo eindigden we met 16
verschillende pictogrammen die konden bevestigd worden op onze mobiele
magneetbordjes. Deze laatste hangen nu in de klas omhoog en ik leverde
een propere en afgewerkte doos af op school.
De eerste
dag dat het in gebruik werd genomen, begon onze superman SPONTAAN te
vertellen wat hij op school had gedaan, nu ja... hij ratelde het
dagschema af maar het is een stap voorwaarts. Het nadeel... hij houdt er
zoals verwacht te zéér aan vast en deze week veranderde er met de
aanloop naar het schoolfeest al iets... Geen koek die namiddag... Het
stond ook niet op het schema dus de juf had het wel heel goed gedaan
maar jah... het is wel een routine die koek. Hij deed lastig, begon te
zagen en liet voor het eerst in twee jaar tijd op school een heel klein
stukje van zichzelf zien. Hij werd boos en triest. Uiteraard niet zoals
wij hem kennen maar hij liet het wel zien. Goed zou je denken maar dat
is niet helemaal waar. De moment dat onze superman aan de buitenwereld
laat zien dat hij zich niet goed voelt dan moet het al héél diep zitten
MAAR de school doet zijn best.
Ze zoeken mee naar
oplossing, staan open voor tips van ons als ouders en werken samen mee
om het schooljaar nog goed af te sluiten en we hopen nog steeds op een
nieuwe school voor volgend jaar.
Oh ja... Om duidelijk
te maken dat het zijn schema is staat zijn symbooltje vast bovenaan met
een dikke lijn onder zodat het voor hem duidelijk is dat, dat geen
'activiteit' is zoals wij thuis zijn symbooltje voor school gebruiken.
Het werkt.
klinkt goed
BeantwoordenVerwijderenmisschien symbooltjes voorzien voor geen koek? en voor andere dingen die vast zijn en die eens niet kunnen doorgaan?
Wel in principe is dat niet nodig maar als bij ons thuis iets niet door gaat dan wordt daar duidelijk een hele uitleg aan gegeven en nu was het zonder enige waarschuwing gewoon niet aangebracht. Als we een picto met geen koek zouden maken dan zou het nog niet goed zijn voor hem zonder uitleg dus dat maakt volgens mij geen verschil. De juf ging het volgende keer proberen uit te leggen aan hem maar jah... een drukke klassituatie blijft een drukke klassituatie natuurlijk.
Verwijderen