donderdag 9 oktober 2014

Playmaïs

Lucas vroeg deze ochtend of hij met de strijkparels mocht spelen. Dat mag natuurlijk dus ik vraag hem wat hij er mee wil doen. Iets maken of iets anders? Hij wil ze sorteren. Dus neem ik de bak met vakjes en de pot met strijkparels. Thibeau nestelt zich er naast en samen gaan ze aan de slag voor zeker euhm... 5 minuten. Hun oog was namelijk op iets anders gevallen toen ik de strijkparels uit de kast nam.

'Mamaaaaaaaah... mogen wij met de kleine sponsjes spelen?' Even moest ik diep nadenken. 'Kleine sponsjes welke bedoel je Lucas?' 'Die in het mandje in de kast.' En toen viel mijn euro. Hij bedoelde de playmaïs. Strijkparels opruimen en playmaïs uit de kast. Ik geef hen een klamme vaatdoek en ze gaan met veel concentratie en plezier aan het werk.

Ik pols af en toe wat ze aan het maken zijn. Twee zwaarden! Een paard! Een olifant! Een ridder! Elke keer als ik denk dat ze een kunstwerkje af hebben omdat ze het opzij zetten, pakken ze het weer terug om het verder uit te bouwen.

Tijdens het spelen en knutselen gaat het van '1 rode plus 1 gele plus 3 roze  is 5 sponsjes! 2 roze plus 2 blauwe is 5 sponsjes!' 'Neeeheeee dat is maar 4 sponsjes!' 'Ik heb 1, 2, 3, 4, 5, 6, ... sponsjes' 'En ik heb er ...' En zo wisselen ze elkaar de hele tijd af.
Ze leren tellen, rekenen, de kleuren, ... helemaal vanzelf zonder ze ook maar enige sturing nodig hebben. Is de ene mis verbeterd de andere het wel gewoon en dat gaat in twee richtingen!

Bij Lucas veranderen zijn twee zwaarden in een paard, zijn paard in een paard met ridder dat vervolgens nog twee zwaarden krijgt en daarna... daarna wordt het een duikboot!

Thibeau zijn paard wordt dan weer een olifant.

Na afloop krijg ik een reeks prachtige kunstwerken voorgeschoteld. Ik vraag hen wat ze hebben gemaakt en ze vertellen vol overgave! Prachtig om te zien en horen! 'Mama dit is een dino wraaaaaaa! Die heeft vier hoofden en 8 poten en dit is een duikboot en een schiete en die schiet baaaaaaaaam!!! En kijk die duikboot die doet pwiet pwiet pwiet!!!' Krijg ik van Lucas te horen en Thibeau die is dan weer helemaal enthousiast wat als volgt gaat: 'Dit is een schommel en een wiebel en een glijbaan en een draaiedraaie! Mama en dit is mijn olifant en dat geel is zijn slurf! Dat rood is een ster mama! Zo eentje uit de lucht als het donker is en de maan er is!'

Benieuwd hoe de kunstwerkjes er uiteindelijk uit zien? Raad maar wat welk is.






1 opmerking: