zaterdag 27 september 2014

De speelhoek

Sinds de feestdagen vorig jaar was ik al aan het denken over het feit dat ik de speelhoek onder handen wilde nemen. Er was zoveel speelgoed dat het niet meer in en op de kasten kon en daardoor dus ook de vloer bezaaid was met bakken speelgoed. Dit had als gevolg dat er heel veel speelgoed niet werd gebruikt. Of mama kon er niet aan om het hen te geven of het zat zo ver weg dat we niet eens meer wisten dat het er was. Ik had dus al meermaals getekend, gekrabbeld, op sites gekeken en opnieuw begonnen en kwam tot de conclusie dat dé bekendste kasten hier voor een oplossing zouden moeten zorgen. Echter... ikea mag dan wel meevallen van prijs, wat wij nodig hadden was toch niet zo goedkoop. Dus eerste optie... er moest speelgoed buiten. Twee grote bakken (een halve koffer, en dat is een grote bij ons) vol geduwd met speelgoed gingen er naar de kringloopwinkel en ook nu staat er weer een doos klaar. Echter was dat echt niet voldoende het bel een niet te overziene berg. Dus startte deze mama een spaarplan op (ja als het in mijn hoofd zit dan zit het niet in mijn tenen). Enige tijd later dus alles nog eens besproken met mijn man en nu december weer dichter komt toch maar besloten er voor te gaan... Op drie maanden tijd drie jarige kinderen, Sint en kerst en de maand daarna nog Pasen... No way dat hier nu zo nog speelgoed bij ging komen!

Zodoende dus uitgetekend hoeveel kasten we nodig hadden en besloten al een eerste deel te gaan halen. We hebben namelijk kinderen die niet kunnen slapen en blijven stuiteren tot alles wat we kochten in elkaar staat dus moest het in stukjes gebeuren.

De eerste grote kast werd gezet en ik kreeg het al heel erg benauwd... Ik keek op mijn plannetje en dan weer naar de speelhoek... Half in paniek 'Schaaaaaat we gaan kasten te weinig hebben.' Een zucht van ons beide en hertekenen. Deel 1 in elkaar zetten ging ook niet zo vanzelfsprekend. De kinderen stuiterden in het rond en er was geen houden aan. Maar eens de kast stond waren ze dolgelukkig! Plots konden ze overal zelf aan, ze konden zelfs helemaal zelf met de spelletjes spelen waar ze voorheen niet aankonden en die mama niet wilden geven omdat ze daar eerst duizend andere dingen voor uit de kast moest halen wat dan weer voor frustratie zorgde. Nu dus dolle pret. Nu ja dolle pret op 1 ding na (en hij had gelijk hoor). Lucas: 'Mamaaaaaah?! Jij gaat toch wel kaartjes op de bakken plakken zodat ik weet wat er in zit hé?!' Dus deze mama werkte die avond tot midden in de nacht aan pictogrammen voor op de bakken.

De week erna deel twee gaan halen. Nog twee kasten in elkaar gezet en het kwam prima uit. Dus volgde ook gisteren deel drie. Alles staat en zowel de kindjes als papa en mama zijn meer dan tevreden. Alles past perfect in de kasten, ze kunnen overal aan en de dingen met kleine stukjes staan hoog genoeg dat Victor er nog niet direct zelf aan kan.

 Ik herinner me nog vorig jaar dat ik cadeautips vroeg voor mijn jongens en bij elke tip moest zeggen 'Hebben ze al.' wel als ik nu naar onze kasten kijk... jah wat hebben ze inderdaad niet? Dus deze mama stelde wel de regel dat er géén speelgoed bij komt dat niet in de kasten kan. Dus ofwel moet er speelgoed buiten als ze nieuw willen of er komt geen nieuw binnen. (Ik denk nog even niet aan die bak kiekeboe blokken, little people en tal van andere dingen die als op zolder staan voor Victor en niet meer in de kast passen.) Toen ik gisteren ook vroeg aan de kinderen wat ze graag willen voor de feestdagen konden ze ook niets bedenken. Geweldig dat wordt makkelijk! Ja onze kinderen zijn verwend maar vooral... door anderen. Ons budget ligt behoorlijk laag voor de feestdagen (wat wil je zoveel bij elkaar) en ook door het jaar krijgen ze eigenlijk best weinig. Wat wel het probleem is nu... het leeftijdverschil tussen Victor en de twee andere. Daardoor blijven we met veel soorten speelgoed zitten. Wat voor de grote weg zou mogen, blijft nog voor de kleinste. Nu  ja ooit gaat dat wel weg... nadat we klaar zijn met kindjes krijgen.

Oooh ja nog even nuanceren dat in de kasten alles met deurtjes in rommel is van mama en papa en ook het huisonderwijs gerief er nu in zit, wat eerst op de kast in de keuken stond.

Hierbij een kleine impressie van onze vernieuwde speelhoek.
 Kast 1

 Weekschema's, geluidstoplicht en hun tekentafeltje (lees: hier gooien ze de rommel en ze tekenen op onze salontafel)

 Kast 2

 Kast 3 / leeshoekje

Time timer, jaarkalender en onze afspraken kaartjes die eerder op onze oude kast hingen nu maar op een magneetbord bevestigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten