maandag 8 september 2014

Huiswerk voor mama

Ik ben als de dood voor inspectie. Het idee dat het niet goed zou zijn dat... njah niet te typen maar stel je hier maar iets grappigs en engs tegelijk bij voor.
Dus... om dit te vermijden heb ik mezelf elke dag huiswerk gegeven.

Ik blog er nu over omdat dat (buiten 'Wat met het sociale?' en 'Kun je dat wel aan?') steeds 1 van de eerste vragen is die ik krijg. 'Hoe bewijs je dat dan aan de inspectie?'

Hoe ik het doe...
1) De werkboekjes die de kinderen op school hebben die hebben we hier ook en die houden we natuurlijk bij.
2) Alle knutselwerkjes staan zoals in een museum geschikt in de jongens hun kamer (omdat ze dat zelf willen).
3) De losse blaadjes die ze maken, tekeningen, A4 schilderwerkjes, ... gaan in een kaft. Elk kind heeft zijn eigen kaft in kleur van hun keuze. Thibeau roze en Lucas paars. mooi gerangschikt met schudbladen en op elk blad dat er in gaat komt hun naam met datum.
4) Het échte werk. Elke dag schrijf ik op in een atoma schrift wat ze hebben gedaan. Ook elk kind weer apart in een schrift in kleur van hun keuze. Thibeau zwart en Lucas rood.
Datum vooraan en dan het 'vak' met daarrond een kadertje. Elk vak krijgt dan ook een kleur toegekend (dank u voor de tip van mijn geweldige vriendin!). Achter elk vak welke boek + pagina's die we deden als er werd gewerkt in een werkboek en anders netjes geschreven wat we deden, ook bij uitstappen. Voor de leuk aangevuld met foto's en ook om uiteraard de inspectie een zicht te geven wat ik nu exact bedoel want dat is niet altijd even duidelijk uit wat ik schrijf vrees ik.
Hierbij een kleine impressie... Ik deed de tekst wel weg om toch wel de privacy van onze kindjes te waarborgen. Hoe positief ik dan ook mag schrijven over hen soms staat daar ook wel iets 'minder' tussen. Ik schrijf het immers graag realistisch op.
Ja alles is hier handgeschreven zelfs in deze tijden van multimedia. Waarom? Ik vind het leuk!

Hopelijk is het nu iets duidelijker voor diegene die zich afvroegen hoe ik dat doe. Nog even voor de volledigheid... Dit is MIJN manier, elke thuisonderwijzer doet dit uiteraard anders.

En dit is post 111 op mijn blog! (sorry vind het een leuk cijfer en wilde dat gewoon even vermelden)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten