maandag 1 september 2014

Onze eerste dag huisonderwijs

Hét voordeel aan thuisonderwijs... Slapen tot 8 uur! Ja niet dus! Dat was echt wel buiten mijn kinderen gerekend die altijd tot 8 uur slapen. Om half 7 lag ik al met drie kinderen in mijn bed! Nu ja je kan natuurlijk slechter wakker worden. Nog een uurtje heerlijk genoten van die drie lieve lichaampjes tegen mij en dan toch maar opgestaan. Eens ze beginnen te wriemelen en wroeten is het om zeep. Als ik dan niet bond en blauw wil opstaan kan ik maar beter recht komen.

De deur van de living ging nog niet open of Lucas stond al voor zijn weekschema en dagklok op en neer te springen als een kangeroo met duracel batterijen. 'Leren! Leren! Leren! Werken! Werken! Werken! Boekjes! Boekjes! Boekjes!' En een luttele seconde later gilde Thibeau daar doorheen 'Jeej! Jeej! Jeej! Jeej! Jeej!' Laat ons zeggen dat ik vanaf dat moment klaarwakker was.

Niet anders dan anders verzorgde ik hun ontbijt, kleedde ik mezelf aan, kleedde ik Victor aan en voedde hem. 3 kwartier voor hun dagklok het aan gaf stonden ze helemaal vrijwillig zichzelf al om te kleden! Ja ook Thibeau die dat euhm toch niet kan naar zijn eigen zeggen?! Lucas die plooide zelfs zijn eigen pyjama op en legde die waar die hoort te liggen en smeet zijn ondergoed zelf in de was! Euhm... Waar zijn mijn kinderen naartoe en wie bracht deze binnen? Een seconde later zaten ze aan tafel 'Mama nu beginnen?!'

Uiteraard ken ik onze kinderen en had ik me gisterenavond toch wel wat voorbereid. Dus dan maar eerst die boekjes. Eerst wat schrijven... Dus lijntjes trekken tussen twee lijntjes, puntjes verbinden, lijntjes overtrekken, ... Voor Lucas gaat dit zeer vlot, Thibeau die was het al snel beu. Nu ja die hoort normaal helemaal nog niets te doen want die zit in theorie in de tweede kleuterklas maar hij wil mee eerste leerjaar niveau en hij kan dat op zich ook wel dus waarom niet, maar we dwingen hem tot niets dus elke keer als hij afhaakt gaat hij op zijn eigen vraag tekenen. Hij wil wel aan tafel blijven zitten.

Lezen... Lucas leest direct zeer correct de woordjes 'ik' en 'is' en haalt deze uit elke tekst die je hem maar voor legt, hij leest ze dus écht. Thibeau... doet wat mee maar snapt het niet helemaal.

Taal... Rijmen gaat vlot alsook alle oefeningen met de woordjes 'ik' gaan vanzelf. Lucas jaagt er op een belachelijke tijd 5 pagina's door in zijn werkboek (aan dit tempo ben ik tegen februari wel klaar met eerste leerjaar leerstof, grapje hé). Hij snapt het ook écht allemaal, het is dus niet dat hij zomaar wat doet ofzo, nee hij weet exact waar hij mee bezig is, concentreert zich en werkt systematisch verder. Thibeau haakt af na 1.5 blad en tekent wat verder.

Wiskunde... ik weet al langer (dankzij RC en onderzoeken) dat meer, minder en evenveel geen makkelijke begrippen zijn voor de jongens en was op zoek naar een simpel maar leuk en duidelijk idee om hen het te leren. Voordeel van thuisonderwijs... de man denkt mee! Joeri zei gisteren dan ook heel simpel dat ik ze kon laten dobbelen met twee dobbelstenen. Je moest hun oogjes zien toen ik die boven haalde. Euforie ten top! In een mum van tijd hadden ze het helemaal door! Lucas wil dit uiteraard nog oefenen op 'blaadjes' dus deed hij twee kleine blaadjes (2x 5 vergelijkingen tussen aantallen). Thibeau wilde er maar eentje, ook goed, al wil hij er geen...

Wat tekende Thibeau nu zoal? Thibeau schreef cijfers tijdens het tekenen, dat vind hij super! Hij geeft ze dan ook oogjes en voetjes! Lucas tekende na het rekenen ook wat, hij tekende een échte ijsjesmachine die reuze ijsjes met wel 50 bollen maakt!

In totaal waren we een goede twee uur bezig met twee keer een pauze van 10 à 15 minuutjes. Waarin ik met Victor speelde of hem voedde. Tijdens het dobbelen deed hij trouwens gewoon vrolijk mee!

Afgelopen zaterdag kregen Lucas en Thibeau sponsjes van ons. Jaja, sponsjes. Onze kinderen zijn dolgelukkig met elk 0.89 euro aan budget sponsjes uit de blokker. Ze wilden ze in stukken knippen echter bleek dat dit weekend al niet zo vlot te gaan dus zei ik hen dat ze er mee konden schilderen. Jah... als je iets zegt kan je dat maar beter doen. Mits ze tegenwoordig alles willen weten over treinen was dat dan ook ineens ons WO thema voor vandaag...

Eerste samen kijken in 'Mijn eerste boek over treinen.' om vervolgens samen vrolijk te zingen en dansen op liedjes over treinen. Dolle pret ten huize Helsen, ik hoop voor onze buurvrouw dat ze nog aan rust komt nu ze hoogzwanger of pas bevallen (geen idee eigenlijk welk van de 2 op dit moment) is. Daarna een trein uitknippen en op karton kleven en dan schilderen maar met die sponsjes! Een trein vol 'stempelen' met verf die nu ligt te drogen, later krijgt hij nog wielen.



Een totaal aan drie uur 'intensief werken' met de kindjes en wat kijk ik al helemaal anders naar hen! Wat verbazen ze mij met al hun kennis die ze hebben en dat ik het niet eens allemaal zag! Je leert hen op een totaal andere manier kennen. Wat ben ik trots op onze leergierige Lucas en onze kleine eigenwijze Thibeau!

Meer dan deze drie uur hoeft dat ook niet te zijn... Je bent 1-op-1 bezig en we hebben geen weekends en vakanties dus we kunnen meer splitsen, zalig!

Onze eerste leerdag zit er al (eventjes) op en hij was fantastisch! Hopelijk waren alle andere kinderen ook zo enthousiast over hun eerste school/leerdag?

1 opmerking: