vrijdag 10 oktober 2014

Boomgaard en tekenen

Deze ochtend vroeg Lucas al gauw achter zijn Bumba memo spel. Dat kreeg hij maar na enige tijd samen spelen met Thibeau was hij dat beu. 'Mama wil jij met ons het spel van de kraai spelen?' En we gingen dus aan tafel zitten met zijn viertjes. En wat een lol was het tijdens het spelen! Victor lachte bij elk woord dat zijn grote broers zeiden en elke keer iemand de kraai gooide werd er uitbundig gelachen. Om hun taal te stimuleren zei ik bij elke keer dat ik iets mocht pakken 'Ik pak de rode kers.', 'Ik pak de gele peer.', ... Al snel merkte ik dat ze me spontaan nadeden wat ik wel fijn vond want hun taal blijft een zwak punt maar ik dwong ze niet. Ik sprak zelf gewoon iets meer uitgesproken correct dan anders (tsjah dat Antwerps zit er nu éénmaal in hé) en ze deden het vanzelf na zonder dat ik er iets van zei.
Na twee keer spelen liet ik het spel aan hen over. Ze mochten zelf verder spelen maar ik wilde graag nog wat verder doen in het huishouden maar daar kreeg ik geen kans toe want plots ging het als volgt:
'Mama ik heb 4 appels, 4 peren, 2 kersen en 3 pruimen dat is samen dan 13 fruiten.' 
'Hier heb ik twee pruimen en hier heb ik 1 pruim, hoeveel pruimen zijn dat dan mama?'

En zo ging het maar door en door. Ongelofelijk hoe ze zelf met deze dingen afkomen en vooral ongelofelijk hoeveel ze al weten en kennen.

Later op de dag zag Lucas plots een brooddoos vol wasco's staan en ja als hij iets 'nieuw' ziet (we hebben ze al van voor we ooit kleurtjes hadden denk ik maar bon) wil hij het. Ik gaf hem de doos en kroop met mijn hoofd ergens in een bak. Ahaaa gevonden! Een grote rol papier uit ikea. Ideaal! De vraag over ze samen een super grote tekening wilden maken moest ik niet stellen ah nee dat sprak toch wel voor zich zeker. En zo gingen ze samen, maar toch alleen aan de slag.
Eerst tekenden ze echt samen... Een hele grote glijbaan.

Om vervolgens apart te gaan tekenen. Lucas tekende een grote bloem met oogjes, een neus met snot aan, wangetjes en een mondje. Ondertussen tekende Thibeau auto's. Toen hij dat zei ging ik vol verwachting zitten kijken hoe hij die ging tekenen en tot alle hilariteit alom had hij daar een geweldig systeem voor bedacht.
Lucas hard aan het werk aan zijn bloem.
Thibeau en zijn geniale manier van auto's tekenen.

Daarna ging Lucas plots vanuit het niets woordjes schrijven 'ik', 'is', 'mol', 'beer' en 'an'. Met open mond keek ik toe... Sinds wanneer kan hij zoveel letters schrijven? Daarna volgde er nog een grote regenboog van zijn kant terwijl Thibeau zich concentreerde op zijn reuze racebaan. Het resultaat is een indrukwekkende tekening!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten