vrijdag 11 april 2014

Geluid stoplicht

We hebben sinds kort een geluid stoplicht in huis.
Onze kindjes gillen en brullen heel erg graag en dan nuanceer ik het nog (heel heel heel hard). Ik was dus al lang verliefd op het stoplicht en nu heb ik het in huis.

Wat doet het stoplicht... Wel het reageert op geluid (dat hadden jullie vast al wel door). Je kan het instellen volgens 7 geluidsniveaus. Gaat het geluid in de omgeving luider dan het ingestelde niveau dan springt het licht op oranje en op rood. Het leuke is, er staat een alarmsignaal op. Dat je naar volume kan instellen en dus ook kan uitzetten (maar ook heel erg hard zetten). Springt het dus op rood dan gaat er bij ons ook een alarm af. Je kan het licht ook gebruiken voor andere dingen want je kan het vast op groen, oranje of rood zetten.

Ik krijg van vele de reactie dat hun kinderen bewust zouden gaan roepen om het op rood te zien springen en het alarm te horen afgaan. Wel daar was ik dus ook ontzettend bang voor maar niets is minder waar. De eerste dag dat we het hadden heb ik het op de tafel gezet en gezegd dat ze mochten roepen zoveel ze wilden om het te testen (wat mag van mama en papa is meestal niet zo leuk als iets dat niet mag toch?). Elke keer zette ik het volume een beetje harder want de lol was toch wel groot (en mijn angst dus ook dat het niet zou aanslaan) en blijkbaar kan het volume wel heel erg hard. Zo hard dat ze zeiden dat het pijn deed aan hun oortjes en daar waren we dan... Doet dat pijn aan jullie oortjes jongens? Wel als jullie roepen doet dat ook pijn aan mijn oren. Mijn kinderen zijn niet bepaald van het type 'We nemen alles aan wat mama zegt.' Nee wat ze zelf niet ervaren geloven ze ook niet en gelijk hebben ze vind ik. Dus bij deze was dat ook weeral in orde.

Ik stelde het volume in op 'level' 4 (ja het noemt level). Dat is 1 harder dan wat een normaal gesprek wordt genoemd qua volume. Het licht ging alle 5 minuten af dus hing ik er een schema aan. Wij werken altijd met duimen dus kwam er een duimen schema bij (nee geen beloningsschema hoewel ik dat voor de zekerheid ook al had gemaakt maar nog steeds niet in gebruik heb). Het werkte! Na enkele dagen vergat ik het licht op te zetten maar er werd niet geroepen. Een wonder! Ik kan het licht zelfs op 2 zetten na 2 weken, wat stiller is dan normaal praten en dan gaat het nog zelden af.

Ondertussen vragen de kindjes om het licht niet meer op te zetten en dat doe ik dan ook niet maar we maakten wel de afspraak dat als ze gingen roepen het weer op moest en dat dat niet bedoeld is als straf maar om duidelijk te maken hoe luid ze wel niet gaan want jah... geluid is niet tastbaar hé. Hoe hard? Hoeveel stiller? Hoe luid dan wel? Hoelang moet ik 'stil' zijn? Dat vinden ze oké. En als ik het twee keer per week nog moet opzetten dan is het veel.

Onze middelste zoon zegt het me ook zelf 'Mama er is geen lawaai meer hier hé, dat is leuk.' en dan pikt de oudste zoon doorgaans roepend in 'Jeej geen lawaai!' maar na mijn blik weet hij dat er iets mis ging bij zijn reactie.

Voor wie wil weten waar je het kan kopen:
http://www.marsival.be/geluidscontrole-verkeerslicht77968-p-4504.php?osCsid=1808a865964a9ea6ae854fe4354ed49e




Geen opmerkingen:

Een reactie posten