zaterdag 16 maart 2013

Dikke duimen kast maakt blij

Afgelopen week kwam ik op facebook een foto tegen van een sterrenmuur. Op de sterretjes stond wat het kindje goed kan om zo zijn eigenwaarde te verhogen. Ik vond het prachtig gedaan maar was niet van plan er zelf iets mee te doen.
Ik had volledig in mijn hoofd dat onze superman het niet zou snappen en het enkel maar als muurversiering zou dienen.

Toen ik dat aan de dame in kwestie vertelde zei ze dat ik het op een andere manier kon proberen maar ik was helemaal niet overtuigd. Uiteindelijk vertelde ik haar over enkele moeilijk momenten die we deze week hadden gehad en weer kwam ze af met een 'mama blij poster' of dikke duimen of ...

Toen er het zoveelste moeilijke moment was deze week besloot ik het toch te proberen, maar hoe? De sterren zijn hier niet echt wat ik wil, ook al omdat onze superman dat niet kent. Hij kent dikke duimen maar ik ging echt geen duimen uitknippen en daarbij... hoe kan een dikke duim voor onze superman nu duidelijk maken dat stout gedrag mama niet blij maakt. Op de koop toe... zijn broer zou het ook willen.

Bon... verstand op 0 en gaan!
Ik startte met de duim pictogram van sclera.

Dan gaf ik deze een kleur. Groen voor onze superman en blauw voor onze kleine broer. Ik kan goed, ben goed in, ... die snapt hij niet dus maakte ik er van IK KAN FLINK. (oké de zinsbouw is niet altijd correct maar daar gaat het niet om bij de dikke duimen)
Bovenaan kwam er dus de tekst IK KAN FLINK en onderaan de dikke duim dat wat ze flink kunnen.
Volgend probleem... ze kunnen nog niet lezen en het allemaal voorlezen is ook niet altijd even duidelijk. Dus daar komen we weer aan bij de pictogrammen. Ik zette deze in het licht grijs zodat niet overheersend waarde en plaatste ze bij de duim.
Zo kregen we volgend resultaat...


Ze mochten zelf mee kiezen wat ze flink konden en een dikke duim verdiende.
Oké met een foto van de kindjes boven hadden ze hun dikke duimen wel...



... maar hoe integreren we dat ze mama en papa blij maken?
Wel zo...


We leggen nu dus de nadruk op dat als ze flink zijn ze een nieuwe dikke duim krijgen en dat dat mama en papa heel blij maakt. Niet op het feit dat we niet blij zijn als ze stout zijn. Als ze nu dus dingen doe die niet mogen dan zeg ik wat ze WEL flink kunnen aan de hand van de dikke duimen en dat dat mama en papa blij maakt en dat wat ze op dat moment doen daar niet tussen staat.

Uiteraard helpt dit ook zoals bij de sterrenmuur hun eigenwaarde te verbeteren. Ze worden hier nu elke keer ze door de keuken stappen geconfronteerd met dingen die ze goed kunnen. Leuk toch!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten