dinsdag 4 november 2014

Kinetic sand

Een week geleden kwam er een pakketje aan van www.musjes.com
We bestelden daar 5 kg kinetic sand en een set letters en cijfers. Deze werden voorzien voor Sinterklaas en de doos ging dus rechtstreeks naar zolder. Echter vinden onze jongens lezen, spellen en schrijven echt niet zo leuk en aangezien we niet zo zijn voor het gedwongen boekjeswerk gingen we op zoek naar speelse manieren om het aan te brengen. Maar ik vond niets (jawel hoor maar dan moest ik weer geld opdoen) buiten dan dat zand dat op zolder lag. Bon... na nog wat nadenken toch maar besloten dat naar beneden te halen. We kunnen immers niet enkel blijven rekenen en tellen en de boekjes en kwartetten zijn ze ondertussen ook wel beu gezien. Voor de Sint vinden we dan wel iets kleins extra om te geven.

Het zand dus...
Doos naar beneden en uitpakken. Ik knip 1 zak van de twee open en laat dus de 2.5 kg op tafel vallen. Nieuwsgierig als ik ben grijp ik er in met mijn handen. Wat een gek en toch wel vies gevoel. Als je het zand uit je handen laat vallen beweegt het op tafel gewoon vanzelf! Het komt 'los' uit zijn 'harde' vorm die ik er mee maakte in mijn hand.

Zakje grote letters er bij en dan roep ik de jongens om te komen kijken. Razend enthousiast vliegen ze er op en hopla daar zijn de eerste woordjes al bij Lucas.


Ik besluit er nog de kleine letters bij te zwieren en ook de cijfers volgen snel. Lucas maakt zelf rekensommen en de standaard korte woordjes die hij al kent. Maar 'nieuwe' wil hij niet maken wat voor mij geen probleem is.

Thibeau die laat zich ondertussen gretig gaan en duwt de letters er 1 na 1 in zonder echt woorden te maken. Maar hij vind het geweldig leuk en zit er niets mee in om met zijn handen door het zand te gaan (wat twee maanden geleden toch wel anders zou zijn geweest).


Ik zet me er naast en begin zelf ook wat mee te spelen, ja het is eigenlijk best wel leuk.
Ik 'stempel' een letter en al snel zeggen Lucas en Thibeau welke letters ik nog moet 'stempelen'. Dan wil Lucas dat ik bepaalde woorden ga maken zoals 'kip'. Goed voor mij maar ik ben vergeten hoe je dat schrijft en al snel spelt hij me feilloos hoe ik 'kip' moet stempelen. Ik ben best onder de indruk want de letter 'p' hebben we helemaal nog niet bekeken. Knap van hem! Ik ben super trots!

Het ene na het andere woordje volgt snel tot ze het beu zijn. Dus geef ik ze plastiek mesjes en beginnen ze dinosaurussen en taarten te maken uit het zand tot ze ook dat na enige tijd beu zijn en na iets meer dan een uur (ja ze speelden echt zolang met hetzelfde) ruimde ik op. Iets dat heel vlot en makkelijk ging. Je veegt het gewoon bij elkaar hop een doos in en klaar. Oké er ligt wel wat op de grond maar hé het zijn kinderen. In principe kan je het gewoon van de grond pakken en er bij smijten het zijn immers geen losse korrels zand maar met de poezen die hier rondlopen en dus ook haar verliezen doe ik dat maar niet, dat is werk voor de stofzuiger.

Nog geen seconde spijt gehad van de koop. Welk kind speelt er nu niet graag buiten in de zandbak? Maar los zand naar binnen breng is niet echt een fijne gedachte. Dit is dus de ideale oplossing en dat we het dan ook nog eens kunnen inzetten als leerrijk materiaal (buiten dan dat je met zand sowieso goed de motoriek kan stimuleren) is natuurlijk meer dan mooi meegenomen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten