zaterdag 15 november 2014

Tanderuis vzw - autismebeurs

Vandaag was het de opening van de ASStheek bij thuisbegeleidingsdienst Tanderuis vzw en dit ging gepaard met een autismebeurs.
Vanuit de werking werd gevraagd naar ouders die graag met eigen materiaal op de autismebeurs wilden staan. Daar ik weet dat we behoorlijk wat materiaal hebben besloten we dan ook ons steentje bij te dragen en met ons materiaal tot daar te gaan.

Deze ochtend stonden we op het gewone uur op, achteraf gezien had ik beter mijn wekker gezet of wat vroeger begonnen met alles bij elkaar te zoeken. Ik had in de loop van de week al wel een doos snel snel gevuld maar dat was het dan ook. Deze ochtend begon ik dan vol goede moed... 1 weekschema van de 2 van de muur alsook een dagklok, een klokje uit de kamer, het time timer kastje, hoofdtelefoons, tangles, onze jaarkalender, het verkeerslicht, een schema van de kast, van de andere kast, van de muur, daar van de muur, ginder van de kast, daar van de muur, ginder op de deur, ah daar op de schuif, ... Al snel voelde ons huis niet meer als thuis. Overal zagen we dingen verdwijnen en mensenlief wat hebben we veel. Ook de kinderen krijgen me in de gaten 'Neeeeeeeeeehhhhh!!!! Mama wat doe jij nu?! Geef dat terug! Hoe moet ik nu weten wat ik moet doen?' Totaal verbaasd keek ik hen aan. Zijn dat onze kinderen? Die twee die het zo goed doen? Die twee die totaal geen enkele aandacht meer gaven aan ook maar iets van visualisatie sinds 2.5 maand? Ja dus! Ik legde hen dus snel alles uit en verzekerde hen dat van zodra we thuis waren ik elk ding onmiddellijk ging terug hangen. Ze waren gerustgesteld maar het speelde wel nog lang na in mijn hoofd.

Laat dit voor iedereen die dit leest en visualisatie gebruikt al direct een wijze les zijn... Het is niet omdat ze er niet naar lijken te kijken of het niet meer lijken te gebruiken het weg mag! WETEN dat het er is, is voor hen een enorme steun en gewoon weten dat het er is, is voldoende om het zonder te kunnen doen want stel dat ze overprikkeld raken of het moeilijk hebben dan hebben ze een houvast om er naar terug te kijken. Doe het dus NIET weg zonder overleg!

Ondertussen ook maar alle oude dingen terug gezocht. Dingen van 4 jaar oud... Jah... er zullen vast ook wel mensen komen met jongere en oudere kindjes dus nuttig zal het dan wel zijn. Al snel had ik een ganse tafel vol om nog maar te zwijgen over wat er op het aanrecht en de grond lag! Al lachend zei ik nog dat ik hoopte dat ze voldoende plaats hadden voorzien bij Tanderuis.

Hop alles de auto in en mooi op tijd vertrokken. Daar aangekomen toch maar even vermeld dat ik echt wel veel bij heb. De dame in kwestie toonde me de tafel en vroeg of het bij het materiaal dat er lag bij op kon. Niet dus... Dus schoven we verder door en werden er bureaus vrij gemaakt die ik mocht gebruiken en ik had ze allemaal nodig! Even nog er bij vermelden dat ik niet eens alles bij had!


In het begin was het nog rustig maar al snel kwamen er meer mensen binnen. Papa was met de kindjes naar de ASStheek om daar wat te spelen en ik bleef bij het materiaal. Mensen keken vaak met grote ogen naar het materiaal en meermaals kreeg ik een 'Wow!' of 'Amai!' of 'Is dat allemaal van u?' te horen. Na twee uur was ik wel even toe aan een korte pauze dus liet ik Joeri met de kinderen even terug komen zodat ik even bij de andere standjes kon gaan kijken. Ik wilde graag even dag zeggen bij de mensen van VVA en bordspelwereld.

Eens terug nog even iets gedronken en dan de man maar weer met de kindjes naar de ASStheek gestuurd want die stonden te stuiteren in het lokaal met de visualisatie. 

Even op een rij voor alle mensen die dingen hebben gevraagd en het niet hebben opgeschreven... Maar eventueel ook voor anderen want sommige vragen kreeg ik tientallen keren.

De 24 uur klokken komen van Eelke Verschuur alsook de time timers.
De chewnoodles en het spel met de paarse balletjes komen van senso-care.
De bijtketting komt van chewigem/educadora.
De tangels van bij bordspelwereld.
De gehoorsbescherming van oordopjes kopen.
De magneetband van bij supermagnete.
Het geluidsstoplicht van marsival.
Pictogrammen die niet (100%) zelf werden ontworpen komen van sclera en picto-selector.
Lucas zijn handleiding werd ontworpen op basis van een ontwerp van een lieve dame.
Het kastje van de time timer alsook alle magneetpictogrammen werden zelf gemaakt, daarom niet allemaal in eerste instantie uit eigen hoofd maar door te kijken ook bij anderen en dan zelf aan de slag te gaan. Wie graag hulp wil of tips over hoe ik het doe laat het maar weten... Ons mailadres vind je terug op deze pagina. Ook voor andere vragen mag je altijd even mailen, we helpen graag als we dat kunnen.

Oh en de ASStheek? Zeker de moeite om eens binnen te springen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten